Geologie & rotsen
Bewegwijzerde wandeling 1 (Fond des Vaulx)
Marche-en-Famenne
Wandelaar || Gemakkelijk || 1:30 ||
6 km 1
Lees verderCircuit Bomal-sur-Ourthe (Durbuy) - Wandeling van Saint Rahy
Bomal
Wandelaar || Intermediair || 4:00 ||
9.86 km
Lees verderBewegwijzerde wandeling 2 (Paquerette/Madeliefje)
Marche-en-Famenne
Wandelaar || Gemakkelijk ||
9.8 km 2
Lees verderBeauraing 2
Beauraing
Wandelaar || Intermediair || 4:00 || Trail || Intermediair || 2:00 ||
15.0 km croix jaune 2
Lees verderWandeling Hotton -17- Wandeling langs de Stenen
Hotton
Wandelaar || Intermediair || 1:50 ||
7.01 km
Lees verderLes pierres de légendes ( 1 ) (Commune DURBUY)
Durbuy
Wandelaar || Gemakkelijk || 0:00 ||
6.36 km
Lees verderBelvaux - Les Bouvreuils - De stroomversnellingen van de Lesse
Rochefort
Wandelaar || Intermediair || 2:00 ||
5.63 km
Lees verderLes Rouges-Gorges
Belvaux
Wandelaar || Intermediair || 3:45 || PBM || Kinderwagen ||
10.0 km
Lees verderLes pierres de légendes ( 2 ) (Commune DURBUY)
Durbuy
Wandelaar || Gemakkelijk || 1:15 ||
4.98 km
Lees verderEN GEOWANDELINGEN
Geavanceerde filters
Spoor en stenen centrum
Net als de kalkontginning droeg ook de spoorweg bij tot de bloei van Jemelle in de roemrijke tijd. Jemelle lag immers op gelijke afstand van Brussel en Luxemburg en wordt daarom een zenuwcentrum voor de maintenance en het onderhoud van het spoormateriaal. Het trekt dus heel wat arbeiders aan in de eerste helft van de 20ste eeuw. Maar elke medaille heeft zijn keerzijde ... In de Tweede Wereldoorlog, meer bepaald op 10 mei 1940, is Jemelle ook het eerste station dat gebombardeerd wordt. Het is om de herinnering aan de spoorweg van de streek hoog te houden, dat de vzw ‘Fous du Rail’ er in 2000 in slaagt om het oude gemeentehuis te laten verbouwen tot ‘Centre du Rail et de la Pierre’, een museum op drie verdiepingen met een uitzonderlijke verzameling werktuigen en voorwerpen rond het spoorwezen van toen.
Aanvullende informatie
Goede Tip
Centre du Rail et de la Pierre Open van 1 april tot 31 oktober, elke dag behalve op vrijdag, van 13 tot 17 uur. Het Centre du Rail et de la Pierre zal u dus de geschiedenis van de Belgische spoorwegen doen ontdekken, en meteen de architectuur en de mechaniek van de wagons van toen. Ook de geschiedenis van de vakgroepen die verbonden zijn aan de spoorweg, wordt er opmerkelijk geschetst. Een ruimte is gewijd aan de ‘Compagnie Internationale des wagons-lits’. Er staat een levensechte wagon met de marqueterie (inlegwerk), het zilverwerk en het porselein waarin toen aan boord werd opgediend. Op de kelderverdieping is een ruimte voorbehouden voor het verzet van de spoorarbeiders tijdens de oorlog
40-45. Hier wordt verteld hoe deze mannen de plannen en vooruitzichten van de veroveraars dwarsboomden. Op het programma: het principe van de kalksteenwinning, het proces voor de fabricage van de kalk en zijn afgeleide producten. Voorstelling van de lokale geologie met een collectie stenen, fossielen en mineralen.
IGN-KAART
LUCHTFOTO'S / IGN
KAARTEN OP MEERDERE SCHAAL / IGNN
TOP 25 IGN
HELLINGSKAART (IGN PLAN)
KADASTRALE PAKKETTEN
ICAO-LUCHTVAARTKAART
KAART 1950 / IGN
KAART VAN DE GENERALE STAF (1820-1866)
KUSTKAARTEN / SHOM/IGN
SCAN EXPRESS STANDAARD / IGN
KLASSIEKE EXPRESS SCAN / IGN
OPEN STREET MAP
GOOGLE MAP - SATELLIET
GOOGLE MAP - KAART
GOOGLE MAP - HYBRIDE
IGN BELGIË
Informatie over de auteur
5580 Rochefort